Az ősi tradíciók és a modern fenntarthatóság találkozása: Az őslakos művészek és a prémtervezés

Az ősi tradíciók és a modern fenntarthatóság találkozása: Az őslakos művészek és a prémtervezés

Vogue cikkében bemutatott őslakos közösségekben a prémek és bőrök használata régóta része az életnek, mind a megélhetés, mind a hideg téli hónapok túlélése szempontjából. Jenni Brower, az Anchorage-ban élő ruhakészítő, már kiskorában megtanulta, hogyan használják fel az állatokat teljes egészében.

Ahogy Brower meséli: „Mindig is fenntarthatóak voltunk azzal kapcsolatban, amit vadásztunk. A fókahús fontos része az étrendünknek. Fiatal felnőttként a nagynéném megtanította, hogyan kell megnyúzni a fókát és feldolgozni a húsát. Ha főzzük, szinte mindent felhasználunk belőle.”

Brower, az Arctic Luxe márka alapítója, hagyományos kézzel készített parkákat (atigik) készít róka- és rozsomákprémmel vagy foltos fókabőrrel. Tervezései tükrözik az őslakos tanításokat, amelyek szerint az állat minden részét fel kell használni. „Mindig is nagyon fenntarthatóak voltunk mindenben, amit vadászunk” – mondja Brower.

Meagan Anishinabie, a kanadai Sandy Lake First Nationből származó művész szintén hasonló megközelítést alkalmaz. Anishinabie minden kézzel készített, gyöngyözött muklukját, fülbevalóját, kesztyűjét és kalapját saját maga által csapdázott és cserzett bőrökből készíti. „Gyakran a családunknak vagy bárkinek, akinek szüksége van rá, adjuk a húst” – mondja Anishinabie.

Az őslakos művészek fenntartható tervezési szemlélete azonban szemben áll a globális divatipar trendjeivel. Az utóbbi években számos luxusmárka, mint például a Versace, a Balenciaga és a Gucci, valamint nagy kiskereskedelmi láncok, mint a Saks Fifth Avenue, betiltották a prémek használatát. Ennek ellenére az őslakos művészek továbbra is használják a prémeket, tiszteletben tartva az állatokat és a hagyományokat. „Mi őslakosok a prémeket tiszteletből használjuk” – mondja Golga Oscar, a betheli Yup’ik művész.

Az őslakos közösségekben a vadászat nemcsak a prémek miatt fontos, hanem az élelmiszerbiztonság szempontjából is. Az éghajlatváltozás azonban egyre nehezebbé teszi az őslakos vadászok számára a zsákmány beszerzését, és ezzel együtt a hagyományos anyagok és technikák alkalmazását is. Oscar elmondása szerint az alaszkai tengerpartokon egyre gyakrabban találkoznak elhullott tengeri emlősökkel, ami nehezíti a vadászatot.

Annak ellenére, hogy a környezeti kihívások egyre nagyobbak, az őslakos művészek, mint Brower, Oscar és Anishinabie, továbbra is egyedi tervezéseikkel és gondosan beszerzett prémjeikkel újítanak. „A hagyományos tervezés olyan, mint a gyógyír – gyógyító hatású számomra” – mondja Brower. „Kapcsolatban tart a népemmel és a hagyományainkkal. Megmutatja a világnak, hogy még mindig itt vagyunk, még mindig ezt csináljuk, és folytatni is fogjuk, bármi történjen is.”

Borítókép forrás: Vogue
Forrás: furlove.eu

kosár0

Kosár

Szechenyi logo